Aşağıdaki cümlelerde ek fiille çekimlenmişkelimelerin (çalışkansın, başarılısın) diğer kip ve kişi ekle-'Iyle çekimlenmiş şekillerini tabloların içine yazınız. Sen çok çalışkansın. Siz bu çalışmanızda çok başarılısınız. Aşağıdaki cümlelerde ek fiille çekimlenmişkelimelerin altını çiziniz. Daha sonra bu kelimeleri kiplerine göre gruplandırarak tablodaki yerlerine yazınız. 'Türk Dil Kurumu" hakkında kısa bir araştırma yapınız. Edindiğiniz bilgilerle aşağıdak sorularıcevaplayınız. Ne zaman kurulmuştur?....................... Türk Dil Kurumu'nu kim kurmuştur? .... Ne '.r ça ş-a,:r yap-ak'ac: r' Dinlediğiniz metinden hareketle aşağıdaki
GERİ DEVAMI
kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Daha sonra sözlük anlamlarını yazınız. Türkçemlzl yabancı dillerin etkisinden kurtarıp geliştirmek İçin üzerimize düşen gö-■evler nelerdir?
kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Daha sonra sözlük anlamlarını yazınız. Türkçemlzl yabancı dillerin etkisinden kurtarıp geliştirmek İçin üzerimize düşen gö-■evler nelerdir?
Bu konuda bir yazı yazınız. a. Aşağıdaki örneklerde ek fiilin olumlu ve olumsuz ekillerinin nasıl yapıldığını inceleyiniz. öğrenci | (duyulan geçmiş zaman - üçüncü teklik kişi - olumlu) O yıllar, bu okulda öğrenciymiş. temiz | (geniş zaman - ikinci çokluk kişi - olumlu) Eviniz ve bahçeniz konusunda çok temizsiniz. başarılı | (geniş zaman - birinci çokluk kişi - olumsuz) Biz bu konuda başarılı değiliz. b. Siz de kutu içindeki kelimeleri yay ayraç İçinde belirtilen kip ve kişiye göre çekimleyerek cümle İçinde kullanınız. başarılı | (görülen geçmiş zaman - üçüncü çokluk kişi - olumlu) 1. Sanatç 2. Bulunduğu yerden başka yerlere gösteri yapmak amacıyla giden tiyatro veya müzik sanatçılarının gezisi. Herhangi bir işte, bir konuda yapılan inceleme ve araştırma sonucunu, düşünceleri veya gözlemleri bildiren yazı. 3. Kuruluş, kurum. 4. İsteyen, istekli. Oynamak için yazılmış eser, tiyatro eseri veya oyunu, oyun. 5. Önceden belirlenen bir amaca ulaşmak için tutulan yol. 6. İnceleme. Müslümanlıkta düşmanla savaşan veya savaş yapmış kimse. 7. Birleşmiş, birleşik, oluşmuş. 8. Belge. 'Devlet Tiyatrosu Nasıl Kuruldu?" adlı metnin ana fikrini yazınız. Yaptığınız araştırmalardan ve okuduğunuz iki anıdan yola çıkarak Atatürk'ün çağdaş Türk tiyatrosunu geliştirmek için yaptığı çalışmaları ve sanatçılara verdiği önemi anlatan bir yazı yazınız; Aşağıdaki fotoğraflardan yararlanarak Atatürk'ün Türk toplumu için önemi hakkındaki düşüncelerinizi bitişik eğik yazıyla yandaki sayfaya yazınız. Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelere dikkat ediniz. Bu kelimelerden zaman ifade edenleri ve farklı anlam Özellikleri (gereklilik, koşul, istek, emir) içerenleri ilgili kutunun içine yazınız. • Her gün kitap okuyalım. • Ekim ayında köyüme gidiyorum. • Yemeklerden önce ellerini yıkamalısın. • Kütüphanemi herkese açtım. • Bütün parasını markette harcamış. • Beni biraz dinleseniz size her şeyi anlatırım. • Yazar bu kitabında kendi hayatını yazmış. • Okullar yarın açılacak. • Ödevlerini dikkatli yap. "Araştırma yapmak için kütüphane kütüphane gezmekten ayaklarına kara sular inmişti." cümlesinde geçen deyimi bularak bu deyimle yeni bir cümle kurunuz. Aşağıdaki metni yazım ve noktalama yanlışlarını düzelterek yeniden yazınız. Son zamanlar da güzel dilimiz Türkçenin yalnış kullanıldığına şahit oluyoruz. Çoğu insan bunu far-ketmiyor bile. Oysa öylemi olmalı: Hepimiz türkçe konusunda son derece hassas davranmalıyız; Bunu başarmak içinde öncelikle dilimizin kurallarını iyice öğrenmeliyiz. Aşağıda verilen cümlelerden hareketle Atatürk'ün özelliklerini açıklayan bir paragraf yazınız. Düşüncelerinizi çeşitli örneklerle destekleyiniz. • Atatürk Türk milletinin bağımsızlığı için birçok savaşa katılmıştır. • Atatürk "Hayatta en hakiki mürşit ilimdir." sözünü hayatı boyunca ilke edinmiştir. Tükenir Elbet
Gökte yıldız, denizde kum tükenir. Bu vatan bu topraklar cömert, Kutsal bir ateşim ki ben sönmez, İnanın Mustafa Kemaller tükenmez.
Halim Yağcıoğlu
Yukarıdaki şiirin sizde uyandırdığı duyguları birkaç cümleyle ifade ediniz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder