a) Aşağıdaki resimlerde verilen levha ve açıklama yazılarını inceleyiniz. b) Levha ve açıklama yazılarının ilk harfleri nasıl yazılmıştır? a) Aşağıdaki cümleleri inceleyiniz. Altı çizili kelimelere dikkat ediniz. Bu
kelimelerden zaman ifade edenleri ilk kutunun içine, farklı anlam özellikleri (gereklilik, koşul-şart, istek, emir) içerenleri aşağıdaki kutunun içine yazınız. •Sabahlarıparkta yürürüm. •Fatma ders çalışıyor. • Dün sahilde dolaştık. •Haftaya dayım gelecek. •Hemen dışarı çık. • Ömer, dün bize gelmiş. • Bugün hastaneye gitmeliyim. •Biraz gayret etse başaracak. • Ben artık gideyim.
''Yazar ve Okuyucu" adlı metni dinlerken aşağıdaki satır çizgileri üzerine notlar alınız. Dinlediğiniz metinde geçen aşağıdaki altı çizili kelimelerin anlamlarını tahmin ederek yazınız.
''Yazar ve Okuyucu" adlı metni dinlerken aşağıdaki satır çizgileri üzerine notlar alınız. Dinlediğiniz metinde geçen aşağıdaki altı çizili kelimelerin anlamlarını tahmin ederek yazınız.
Daha sonra tahminlerinizin doğruluğunu sözlükten kontrol ediniz.
Bir şiir, bir hikâye, bir makale, yazardan okuyucuya gönderilmiş bir mektuptur.
Yazar, sesinin yankısını işte o zaman bulacaktır okuyucusundan.
Artık, yazar; okuyucusunu hoş tutmak için yapay tavırlar içinde olmak zorunda kalmayacaktır.
Okuyucu ise böyle bir konumda öncüyü izleyen durumdadır ama bu izleme bilinçli bir çaba hâlinde gerçekleşecektir.
Aşağıda verilen kelime gruplarının anlamlarını bulunuz ve bu kelime gruplarını cümle içinde kullanınız.
Dinlediğiniz "Yazar ve Okuyucu" adlı metinden hareketle aşağıdaki cümleleri bitişik eğik yazıyla tamamlayınız.
a) Aşağıdaki, metinden alınmış paragraf dikkatlice okuyunuz. Paragraf yeteri kadar açık ve anlaşılır mı? Anlamakta güçlük çektiğiniz cümlelerin altını çiziniz. Paragraü daha açık ve anlaşılır bir şekilde yeniden yazınız.
Yazıyı, şiiri, bir kardeş mesajı gibi, bir dost haberi gibi algılayan birisi için o gün yayımlanan bir gazete, o ay çıkan bir dergi, o günlerde kendine ulaşan bir kitap daha farklı ilgilendiriecektir kendisini. Yazılanlar, okuyanın dünyasına işte o zaman tam anlamıyla katılacak. Yazar sesinin yankısını işte o zaman bulacaktır okuyucusundan. O zaman söz davranışa ve harekete daha kolay dönüşücektir.
b) Dinlediğiniz metni dil, anlatım ve içerik yönünden değerlendiriniz.
Aşağıda kitap kapakları ve bir makalenin ana ve alt başlıkları verilmiştir. Kitap kapakla-■ında ve makale adında yapılan yanlışlıkları düzeltip aşağıdaki kutalara doğru bir şekilde
a) Aşağıdaki cümlelerde altı çizili kelimelerin mastar hâllerini yandaki kutulardan oku-
1. Ayşe, bir kova su ile balkonu yıkadı.
2. Ahmet, dün başından geçenleri Suna'ya anlatmış. | -
3. Kafesteki kuş su içiyor.
4. Mezuniyet töreni haziranda olacak.
5. Nihat bize geldi.
b) Aşağıdaki soruları yukarıdaki cümlelere göre cevaplayınız. Hangi cümlede iş şu anda yapılmaktadır? Hangi cümlelerde işin bittiğini anlıyoruz? Hangi cümlede iş henüz gerçekleşmemiştir? Hangi cümlede işin bittiği başkası tarafından öğrenilmiştir? |
Aşağıdaki cümleleri kutuların içindeki zaman eklerinden uygun olanlarla tamamlayınız.
Sol sütunda verilen çekimlenmiş fiilleri okuyunuz. Sağ sütunda yer alan cümlelerdek boşlukları sol sütundaki fiilerden uygun olanlarla tamamlayınız.
'Topla-" ve "süsle-" kelimelerine "-yor" ekini getirerek cümleler oluşturunuz.
Fiillerde nasıl bir değişiklik olmuştur? Yazınız.
TEMA SONU DEĞERLENDİRME SORULARI
1. Bir şiir az kişi tarafından okunabilir. Bu çok önemli değildir. Asıl önemli olan insanları ne kadar etkilediğidir onun. Okuyup anlayan okuyucuları ne kadar değiştirdiğini, okuyucusunun duygu ve düşünce dünyasına neler kattığını inceleyip değerlendirmedikçe bir şiirin önemini doğru olarak belirleyemeyiz.
Yukarıdaki paragrafın ana fikrini aşağıya yazınız.
5. Aşağıdaki altı çizili fiilleri uygun kutulara yerleştiriniz.
• Artık uzun yolculuklar yapamayacak kadar yaşlandı.
•Elinden balonu alınmış çocuk gibi ağladı.
• Göle taş attık.
• Ağaçtaki yapraklar sarardı.
• Hiçbir şey söylemeden kalktım.
•Elindeki kitap yere düştü.
• Bana bir mektup yazmıştın.
•Dolaptaki tüm meyveler çürümüştü.
• O bu sabah gitti.
• Bana hiçbir şey sormadı.
6. Paragrafta geçen fiilleri ve fiillerin kiplerini aşağıdaki satır çizgileri üzerine yazınız.
"Dedim ya ben ömrümükitaplar arasında geçirdim, çok okudum ama hiçbir zaman yaşamdan, insanlardan kopmadım. Kitaplardaki dünya ile dış dünya arasındaki benzerlikleri, benzemezlikleri görmeye çalıştım. Yaşamın sesine de kulak verdim. Dünyaya yalnızca kitaplarda okuduklarım açısından bakmadım. Dilerim sen de böyle yaparsın."
Emin Özdemir
7. Aşağıda verilen cümlelerdeki koyu yazılmış çekimli fiilleri anlam yönünden inceleyiniz. Kip eklerinin çekimli iillere kazandırdığıanlamıtespit ederek yazınız.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder