Atatürk'ün aşağıdaki sözlerinden de yararlanarak onunla ilgili duygu ve düşüncelerinizi yazınız.
Yurt toprağı! Sana her şey feda olsun. Kutlu olan sensin. Ulusun genel oyunda saptanan eğitim ve öğretimin
birleştirilmesi ilkesinin bir an yitirmeden uygulanması gereğini görüyoruz. Sizler yani yeni Türkiye'nin genç evlatları! Yorulsanız dahi beni takip edeceksiniz... Çocuklara geleceğin gözü ile bakılmalı ve öyle davranılmalıdır. Okul genç dimağlara insanlığa saygıyı, ulusa ve yurda sevgiyi, bağımsızlık onurunu öğretir. Bağımsızlık tehlikeye düştüğü zaman onu kurtarmak için tutulması uygun olan en doğru yolu gösterir.
Türk milletinin karakter ve âdetlerine en uygun olan idare, cumhuriyet idaresidir. Türk dili, dillerin en zenginlerindendir; yeter ki dil bilinçle işlensin. Bizim akıl, mantık ve zekâ ile hareket etmek en büyük özelliğimizdir. Aşağıda verilen başlıklar doğrultusunda okuduğunuz metinle ilgili not alınız.
• Atatürk'ün Kişiliği ve Özellikleri
• Atatürk'ün İdealleri
• İdeallerini Gerçekleştirmesinde Başarılı Olmasının Sırları
• Atatürk'ün, Milletine Gerçekleri Açıkça Söylediğini Gösteren Sözleri
• Atatürk'ün İnsan Sevgisi ve Evrenselliği
Okuduğunuz metinde geçen bazı kelimelerin harfleri aşağıda karışık olarak . verilmiştir. Anlamlarından yararlanarak bu kelimeleri belirleyiniz ve noktalı yellere yazınız.
BAYRAK BİR ULUSUN ŞEREFİDİR
Hep o bitmeyen, tükenmeyen alkışlar ve kutlayışlar arasında evinin önüne vardın. Atlar durdu, araba durdu.
İki yanını sarmış bir coşkun halk arasından geçtin. Evin mermer taraçasına çıktın. Seni yerlere eğilerek, seni el çırparak; seni, dualar ederek karşılayan eıkek kalabalığının önünde durdun.
• Anıdan Atatürk'ün hangi kişilik özelliklerini çıkarabilirsiniz?
• Yukarıdaki anının ana fikri sizce nedir?
Aşağıda verilen dil ve anlatım özelliklerinden, okuduğunuz metne uygun olanları işaretleyiniz.
| Atatürk'ün aşağıdaki fotoğraflarının sizde uyandırdığı duygu, düşünce ve hai yalleri anlatan bir şiir -müzik eşliğinde- yazınız.
Aşağıdaki metinde bulunan yazım yanlışlarını 183. sayfadaki düzeltme sembollerinden yararlanarak düzeltiniz.
Aşağıda kutucuklarda verilen kelimeleri kullanarak şiirdeki noktalı yerleri uygun şekilde tamamlayınız.
Aşağıda verilen cümlelerdeki yüklem görevinde kullanılan kelimelerin altını çiziniz.
Cumhurbaşkanı Gazi Mustafa Kemal, öğrenci olan Mustafa ile İstanbul'da konuşurken
Aşağıdaki cümlelerin yükleminin ve öznesinin altını çiziniz. Daha sonra hangisinin yüklem, hangisinin özne olduğunu yazınız.
Aşağıda yüklemi ve öznesi doğru gösterilen cümlelerin başına D, yanlış gösterilen cümlelerin başına Y yazınız.
Okuduğunuz metinde geçen anlamını bilmediğiniz kelimeleri belirleyerek yazınız. Bu kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Kelimelerin anlamlarını sözlükten bulunuz. Tahmin ettiğiniz anlamla sözlükten bulduğunuz anlamı karşılaştırınız.
Aşağıdaki tabloda yer alan kelimelerin okuduğunuz metinde hangi anlamda (gerçek, mecaz, terim) kullanıldığını sözlükten de yararlanarak belirleyiniz ve tabloda ilgili yeri işaretleyiniz.
Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki kelimelerden hangileri çağrışıma açık, konunun anlaşılmasına yardımcı olan ve hatırlamanızı kolaylaştıran kelimelerdir? Bu kelimeleri belirleyerek yuvarlak içine alınız.
Okuduğunuz metnin konusu, ana fikri ve bu fikri destekleyen yardımcı fikirler nelerdir? Bunları aşağıda belirtilen yerlere yazınız.
• Metinde bir olay mı yoksa bir konu hakkındaki düşünceler mi anlatılıyor?
• Yazar, hangi anlatım biçimine (açıklama, tartışma, hikâye etme vb.) başvurmuştur?
• Yazar, konuyla ilgili açıklamalarını çoğunlukla hangi tür yargıyla (öznel ya da nesnel) yapmıştır? Bu yargı türüne bir örnek veriniz.
Aşağıdaki metni okuyunuz. Bu metinden hareketle "Dilin Önemi" konulu bir deneme yazınız.
Aşağıda yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimeler ve bunların Türkçe karşılıkları karışık olarak verilmiştir. Yabancı kelimelerin Türkçelerini belirleyiniz ve noktalı yerlere yazınız.
"Oda, ağaç, durak, tren, siz, spor salonu" kelimeleri ve kelime grubunu yer tamlayıcısı olarak birer cümlede kullanınız.
"Aydınlatmak" kelimesi şiirde hangi anlamıyla kullanılmıştır? Bu kelimeyi gerçek ve mecaz anlamlarıyla birer cümlede kullanınız.
Hepsi de özdü, türeydi;
Kalesin kırılması, peçenin atılması
Okuyup çalışmamız; aklındaki güneşti!..
Ata'm, izinden ayrılmadık.
Ektiğin tohumun meyvesidir İçteki emniyet, dıştaki güven.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder