8.sınıf yıldırım yayınları türkçe çalışma kitabı sayfa 9 ile sayfa 24 arası cevapları

1. Kısa süreli, beklenmedik saldırı. 2. Birini aldatmak, yanıltmak için yapılan düzen, dolap, oyun, ayak oyunu, alavere dalavere, desise, entrika. 3. Ateşi canlandırmak için kullanılan ve açılıp kapandıkça havayı üfleyen 
araç. 4. Eski Türklerde devlet işlerinin görüşülüp karara bağlandığı meclis. 5. Aralarında töre, dil ve kültür ortaklığı bulunan, boy ve soy bakımından da birbirine bağlı insan topluluğu, budun. 6. Belli özellikleri olan zaman parçası, devre, devir. 7. Öğrenip akılda tutmak. 8. Sağlam olmayan, dayanıksız. 9. Kendine aşırı derecede bağlamak, boyun eğdirmek. 10. Birbirini vurma, dövüşme, savaşma, çarpışma. "Düzen kurmak"deyimi, aşağıdakicümlelerin hangilerinde okuduğunuz metindeki anlamıyla kullanılmıştır? İşaretleyiniz.


















a. Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki cümlelerde koyu yazılmış kelimelerin eş anlamlılarını altlarındaki noktalı yerlere yazınız. Yazdığınız eş anlamlı kelimeleri kullanarak cümleleri okuyunuz. Cümlelerin anlamlarında değişiklik olup olmadığını söyleyiniz.
b. Okuduğunuz metinde geçen aşağıdaki cümlelerde koyu yazılmış kelimelerin zıt anlamlılarını altlarındaki noktalı yerlere yazınız.
Göktürklerin yerinde siz olsaydınız dağı aşmak için hangi çözüm yollarına başvururdunuz?
Okuduğunuz metnin türüyle ilgili aşağıdaki soruları cevaplayınız.
• Metinde geçen olay nedir? ..
• Bu olay tarihte yaşanmış mıdır?.
• Sizce bazı tarihî olayların zamanla olağanüstü özellikler kazanmasının sebebi ne olabilir?
• Tarihî olayların milletlerin tarihindeki önemi nedir? .
• Demir dağın eriyip akıvermesi olağanüstü bir olay mıdır? Niçin? ..
"Ergenekon" başlıklı metni şiir biçiminde yazınız.
Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinde bazı kelimelerin yazımı yanlıştır. Bu ke­limeleri belirleyiniz ve yazım yanlışlarını düzeltme sembollerini (bk. s. 183) kulla­narak düzeltiniz.
Aşağıdaki cümlelerde altı çizilmiş kelimelerin fiilmi fiilimsi mi olduklarını örnekteki gibi yazınız.
Aşağıdaki cümlelerde verilen altı çizili kelimelerden fiilimsi olanları yuvarlak içine alınız.
Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinde altı çizili kelimeleri tabloda verilen ilgili başlıkların altına yazınız.
Aşağıdaki kelimeleri alfabetik sıraya göre alt alta yazınız. Metnin bağlamın-'■ dan hareketle bu kelimelerin anlamlarını tahmin ediniz. Tahminlerinizin doğrulu­ğunu sözlükten kontrol ediniz Ru kelimeleri birer cümlede kullanınız
Aşağıda harflerinin yerleri değiştirilerek verilen deyimleri anlamlarından ha­reketle bulunuz.
Aşağıdaki kelimelerin ortak ve birbirinden farklı yönlerini yazınız.
Aşağıdaki kelimelerden hangileri okuduğunuz metnin anahtar kelimeleridir? Bu kelimeleri bularak yuvarlak içine alınız.
MARİFETLİ BABA
Trende pencereden sarkan çocuğun başından şapkası düşecekti. Bunu tark eden babası, belli etmeden çocuğun şapkasını kapıp arkasına sakladı. Sonra da ona "Şapkanı rüzgâr aldı götürdü.dedi. Çocuk ağla- maya başladı. Fakat babası onu dinlemedi. Ağladı, ağladı, ağladı... Ni- hayet dayanamayan baba, "Peki, şimdi ben bulacağım senin şapkanı... Bir ıslık çalacağım, hemen geri gelecek şapkan."
Adam bir ıslık çaldı. Aynı anda arkasında sakladığı şapkayı çıkar- ™ dı ve çocuğa verdi. Ağlayan çocuk birden gülmeye başladı. Sevinmişbu oyunu da sevmişti. Hemen uzandı, babasının askıdan şapkasını aldı, vagon penceresinden fırlattı. Babasına;
"Hadi bakalım, bir ıslık çal, kendi şapkanı da getir!" dedi.
Selçuk Yıldırım Gülünç Öyküler
Yazarın kişisel görüşlerine yer verdiği cümleleri işaretleyiniz.
[/I Bu konukseverliğin kökleri tarihin derinliklerine iner.
| | Bugün de Anadolu'nun birçok köy ve kasabasında, köyün, kasabanın ortaklaşa malı olan köy odaları, "misafirhaneler vardır.
| | Anadolu'daki konukseverlik gelenek ve göreneğinin temelinde eski Ahi gelenek­leri yatmaktadır.
[/] Bize hemen çeşitli yiyecekler getirdiler.
|  | 650 yıl önce bunları söyleyen seyyah İbni Batuta, bir Anadolu yolculuğunda Denizli'ye uğrar.
[/I Konuk sevmek, konuğa ikramda bulunmak, insan sevgisinin başında gelir.
"Anadolu'da Konukseverlik" metninden hareketle aşağıdaki soruları cevap-ayınız.
• Metni anlatan kimdir? Metni anlatan yazardır.
• Yazar, anlatımını konuşma havası içinde mi yapmıştır? Niçin?
Yazaranlatımını konuşma havası içindeyapmıştır. Çünkü yazar, okuyucuyla karşılıklı konuşu­yormuş gibi bir dil kullanmıştır.
• Yazarın anlatımında samimi bir dil kullanmasının amacı nedir? Okuyucunun ilgisini çekmektir...................................................................................................
• Yazar hangi anlatım biçimini (öyküleme, betimleme, açıklama, tartışma) kullanmıştır? Bunun nedenini açıklayınız.
Yazar, açıklayıcı anlatım biçimini kullanmıştır. Anadolu'nun konukseverliğihakkındaokuyu-cuya bilgi vermek, düşüncelerini açıklamak için bu anlatımbiçimini kullanmıştır.
• Yazar, düşünceyi geliştirme yollarından (karşılaştırma, örnekleme, alıntı yapma, sayısal verilerden yararlanma, tanımlama) hangilerine başvurmuştur? Bunların anlatım üzerindeki etkisi nedir? Örnek vererek açıklayınız.
Yazar konu hakkındaki düşüncelerini geliştirmek için alıntı yapma, örnek gösterme, karşı­laştırma yollarına başvurmuştur.
Örnek İbni Batuta'dan alıntı yapmıştır, konukseverlik yönüyle Anadolu'yla diğer ülkeleri karşılaştırmıştır, konuk ağırlamakla ilgili hikâyelerden örnek vermiştir.
"Konukseverlik geleneğinin günümüzden durumu"nu konu alan bir söyleşi ya-\ zınız. Yazınızda sebep-sonuç ilişkisi kurmaya dikkat ediniz.
Aşağıdaki ifadeleri sebep-sonuç ilişkisi kurarak tamamlayınız.
Aşağıdaki listede kelimelerin doğru ve yanlış yazılışları birlikte verilmiştir. Yanlış yazılanları beiirieyiniz ve yuvarlak içine alınız.
Aşağıdaki cümlelerde geçen isim-fiillerin altını çiziniz.
Aşağıdaki cümlelerde koyu yazılmış kelimelerden isim-fiil olanlarının altını çiziniz.
Aşağıda verilen cümlelerde eksik bırakılan kelimeleri uygun isim-fiil ekleriyle (-mek, -me, -iş) tamamlayınız.
Aşağıdaki metinde geçen isim-fiillerin altını çiziniz.
Aşağıdaki cümlelerde koyu yazılmış kelimelerin isim-fiil göreviyle mi, fiil göre­viyle mi kullanıldıklarını cümlelerin sonundaki yay ayraçların içine yazınız.
Bacağındaki çekme bel fıtığıyla ilgiliymiş. (........^A^flA1........)
Çocuğum, arkadaşının saçını çekme. (............Î!i!............)
Çocukların gülüşleri bahçeden duyuluyordu. (......^m-füJ..........)
Arkadaşımla komedi filminde bol bol gülüştük. (..........İH1.............)
Okuma salonunda boş yer yoktu. (.......^MAJ.........)
Bana ait mektupları okuma. (...........L1.............)
Yangından kaçış anını unutamıyorum. (........^j^.fH1........)
Gürültüyü duyunca kaçıştık. (...........f!i!.............)
Metni okurken aşağıdaki soruları cevaplayınız ve okuma sonrasında metni : özetleyiniz.
• Metinde geçen olayın kahramanları kimlerdir?
• Metinde anlatılan olay nerede ve ne zaman geçmiştir?
• Kralın, metnin sonuç bölümünde Meroz ve arkadaşına yönelik duygu ve düşünceleri neden değişmiştir?
Okuduğunuzmetinde geçen kelimeler ve anlamları aşağıda verilmiştir. Kelimeleri anlamlarının bulunduğu cümlelerin başındaki noktalı yerlere yazınız. Kelimelerin anlamlarındaki koyu yazılmış harfleri sırasıyla kutucuklara yazarak özdeyişi bulunuz.
Acımasız vhaksız davranan, zulmeden.
Bir olay, bir görünüm karşısında birdenbire güçlü duyguların etkisinde kalmak.
Birini veya bir şeyi koruyan, kollayan, gözeten kimse, koruyucu.
Zarar vermekten, üzmekten veykötülük yapmaktan hoşlanan (kimse).
Borcunu ödemeyenin veya verdiği sözü yerine getirmeyenin bütün sorumluluğunu üzerine alan kimse.
Ucu eğri ve sivri, kamaya benzer, silah olarak kullanılan bir bıçak türü. Bir suyun çıktığı yer, kaynarca, pınar, memba, göz.
"Kefil" başlıklı metinde geçen kelimelerle ilgili aşağıdaki çalışmaları yapınız.
• "Kamçılamak, kalp" kelimeleri metinde gerçek anlamda mı, yoksa mecaz anlamda mı kullanıl­mıştır? Bu kelimeleri önce gerçek sonra mecaz anlamlarıyla birer cümlede kullanınız.
• "İstek, kıyı" kelimelerini birer cümlede kullanınız ve yerlerine aynı anlama gelecek başka keli­meler bulunuz.
• "Duymak, istemek" kelimelerinin yakın anlamlılarını yazınız. Yazdığınız bu kelimeleri birer cümlede kullanınız.
• "Yakın, dost" kelimelerinin karşıt anlamlılarını bulunuz. Bulduğunuz kelimeleri birer cümlede kullanınız.
Aşağıda eksik verilen deyimleri, anlamlarından yararlanarak "bırakmak, bul­mak, koymak, aldırmamak, düşmek, etmek, tutmak, durmak, olmak" kelimelerin­den uygun olanıyla tamamlayınız. Ru deyimlerden ikisini birer cümlede kullanınız.
Meroz, Meroz'un arkadaşı ve kralın dostluğunun onların ve toplumun haya­tını nasıl etkilemiş olabileceğini kurgulayarak yazınız.

Sosyal Ağlarda Paylaş:
Sayfa Linki:
Sitene Ekle:
Forum'da Paylaş:
''8.sınıf yıldırım yayınları türkçe çalışma kitabı sayfa 9 ile sayfa 24 arası cevapları'' Bu yazı; 15 Ağustos 2014 Cuma tarihinde kategorisinde yayınlanmış olup Furkan tarafından yayınlanmıştır. Ayrıca henüz yorum yapılmamış bir konudur.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Copyright © 2014 Sofi Hoca | Tüm Haklarımız Saklıdır.

Ana Sayfa | Hakkımızda | Yardım Sayfası | İletişim

Sofi Hoca | Güncel Ödev Sitesi.2014/2015 Yandex.Metrica